A Katari-félsziget északi részén található, Ras Laffan kikötője a világ legnagyobb cseppfolyósított földgáz (LNG) exportáló kikötője. Az egymilliárd dollár beruházásból épített kikötőt kondenzátum és kén export létesítményeként tervezték. Ezek a legfontosabb kiviteli termékek a Qatar Liquefied Natural Gas Co. Ltd. (Qatargas) és a Ras Laffan Liquefied Natural Gas Co. Ltd. (RasGas) részéről, amelyek a Ras Laffan Industrial City-n (RLC) belül jelenleg működő két projekt. A Qatargas és a RasGas is ambiciózus terjeszkedési tervekkel rendelkezik, amelynek eredményeként az összes LNG-export 2008-ra az évi 12,6 millió tonnáról évi 27 millió tonnára nőt.
A fent említett projektbővítések mellett egyetértési megállapodást (MOU) írtak alá a nemzetközi energiaipari vállalatokkal és államokkal a jövő vállalatainak építéséről. Ezek a vállalatok lesznek felelősek kondenzátum finomításért, a gázok cseppfolyósításáért (GTL) és a petrolkémiai projektekért egyaránt. Ahhoz, hogy az RLC megértse, hogyan lehet megfelelni a nagyobb mennyiségi elvárásoknak és a nagyobb termékskála kezelésével járó kihívásoknak, a szimulációs modellezést tűzte ki célul és felállította az ehhez szükséges követelményeket. Ezt követően a Lanner Group nyerte el azt a szerződést, amely egy részletes kapacitáskihasználási tanulmányt tartalmazott a kikötőhelyek kihasználásával, fejlesztési lehetőségeivel és elosztásával kapcsolatban. A Lanner a szénhidrogéniparban szerzett tapasztalatának és a világ vezető szimulációs szoftverének, a WITNESS-nek a nyerő párosítását használta fel a tanulmány elkészítéséhez.
A szimulációs modellezés felkészíti a vállalatot arra a nélkülözhetetlen képességre, hogy feltehessék a "Mi lenne, ha…?" kérdéseiket, a stratégiai döntések meghozatalakor. A szimuláció egyedülálló, időalapú megközelítése, továbbá a változó tényezők figyelembe vételének képességével együtt, lehetővé teszi a modellek számára, hogy pontosan leképezzék a valós rendszerek komplexitását. Ennek eredményeként a döntéshozók biztosak lehetnek abban, hogy megtalálják azt a megoldást, amely megfelelő egyensúlyt teremt a beruházási költségek és a szolgáltatások minősége között.
Az RLC kikötőjében jelenleg egy tartályhajó kikötő működik, azonban ennek nincs elegendő kapacitása a Ras Laffan Industrial City terjeszkedésének befogadásához. A kikötő kapacitása legfeljebb hat tartályhajó kiszolgálására elegendő, amelyhez figyelembe vették az SBM-et (Single Buoy Moorings) is. Tekintettel a további kikötők fejlesztésének költségigényes jellegére, elengedhetetlen, hogy a kikötő kibővítésének üzleti tervét a legjobb alapossággal megerősítsék annak érdekében, hogy:
A fenti tényezők kezelése érdekében a szimulációs tanulmánynak a következőkre volt szüksége:
Egy ilyen szimulációs tanulmány nélkül szinte lehetetlen megjósolni a kikötő dinamikus teljesítményét, ezért a bővítési terv kidolgozása veszélybe kerülne.
A tanulmány kedvező fogadtatásban részesült, és az RLC-t egy működési modellel látta el a jövőbeli iparágak hatásainak folyamatos értékeléséhez. A munkát elismerése a bevált gyakorlat volt, ráadásul a szimuláció minden jövőbeni stratégiai döntéshozatal kulcsfontosságú eleme lett.